Így kell csevapot csinálni


Apa szülinapi bulijára roston sültek készültek, többek között csevap/csevapcsicsa/csevapcsicsi is. Alaposan kikérdeztem a bácsit, aki sütögette a recept ügyében. A lényeg, hogy ne a legjobb húsból, hanem a kicsit zsírosabb részekből készüljön. Marha és disznó kerül bele felénk, de persze lehet benne birka is. Az arányok a 70:30 és az 50:50 között változnak a kétféle hús között, a szakács ízlésétől függően.

A húst előző nap felkockázzák és megszórják szódabikarbónával, majd így hagyják a hűtőben. Másnap darálják le, ha nem elég kislyukú a daráló, akkor akár kétszer is. Ekkor fűszerezik sóval és borssal. Hagyma NEM kell bele, az esetleg a pljeskavicába, azaz a húspogácsába kerülhet.

Az így előkészített masszából ujjnyi kolbászkákat sodornak és parázs fölé helyezett roston sütik meg.

Hogy én még miért nem álltam ennek soha neki? Mert Szabadkán annyira egyszerű bemenni a közértbe és megvenni a már megformázott, sütésre kész csevapot. Itt Budán meg már valahogy nem is hiányzik, semmi kedvem ugyanis az erkélyen tüzet gyújtani és lássuk be ez a finomság csak és kizárólag nyílt tűzön lesz finom, a vaslap vagy az olajban sütés teljességgel kizárt.
Sok helyen, így Horvátországban is lehet finom csevapot kapni, amolyan balkáni gyorskaja módjára. Ilyenkor lepénybe teszik és sok hagymát is adnak hozzá. Én legjobban úgy szeretem, ha a lepényt kajmakkal - sózott, szárított tejszínnel kenik meg és még melegen rakják rá a sült húst, amitől az egész összeragad és tocsog. Ennek ellensúlyozására némi sopszka (majdnem görög) salát lehet alkalmas.

8 megjegyzés:

Anazar írta...

De finom is a csevap!

mandy tarragon írta...

Hmmmm, csevap :) Annyira szeretem, viszont tény, hogy csak tűz fölött sütve lesz az igazi. Be kell szereznem anyueknak egy faszenes grillt :D

Hinyenc írta...

A végén a kajmakos résszel a szívemből szóltál.. Én is úgy szeretem a legjobban a pljeskavicat, ha alatta kajmak van.. Örök-kedvencem!!

szepyke írta...

Én is szeretem! Nagyon!

duende írta...

Imádom. :)

trinity írta...

Én is szeretem, de leginkább a tengerparti kilátással:))))Üsse kő, itthon is ízlik ám!

erős ildikó írta...

Biztosan van belőle jó is, én eddig még nemigen ettem ízleteset. Vendégségben kóstoltam párszor - de vagy száraz húsokból volt, vagy ízetlen volt - a mi fasírtunkhoz hasonlítva. Már ennék egy "rendeset" is!:)

"saját levében" írta...

Bizony, az ilyen "gyorskaja" a tengerparton egészen más!