Százas lista

Úgy érzem, ennek a százas listának a helye a 300. bejegyzésnél van.

A Very Good Taste blogon jelent meg az a lista, amelyet a szerző szerint minden valamire való mindenevőnek végig kellene ennie. A blogokon végigpörgő hasonló játékokhoz hasonlóan, ezúttal is bárki részt vehet benne, bejelölve, hogy mit evett már és mi az ami szóba se jöhet nála. A Kispadon elkészítették a magyar fordítást is, ami már elkezdte útját a magyar gasztroblogokon is.

Nézegettem ezt a listát, de nekem az ég világon semmit se jelentett, a legtöbb felsorolt ételhez esélyem sincs hozzájutni. Ezért arra jutottam, hogy megírom, saját közép-európai változatomat, némi balkáni beütéssel. Akinek van kedve, ezeket az ételeket is sorra veheti.

Bár az eredeti lista meglehetősen eklektikus, és persze az enyém is, rendezőelvként az egyszerűség kedvéért ábécé betűit hívtam segítségül. A feladat tehát vastagon szedni, amit az ember már kóstolt, és áthúzni, amit soha nem enne. A saját listámon egyetlen étel szerepel, amit még nem kóstoltam, nevezetesen a csiga, csak ezért nem jelölök be mindent. Azért persze akad egy-két utált táplálék is alant. Néhányat pedig természetesen az eredeti listában is fel lehet fedezni.

Ja igen, és ha valaki esetleg átveszi a listámat, dobjon már egy kommentet, ide le.

1. Ajvár – Csak úgy kenyérre kenve. Na meg csevapcsicsa mellé.

2. Aszú – Legyen öreg, sok puttonyos és esetleg Árvay.

3. Bableves csülökkel – Sűrűn, hogy megálljon benne a kanál.

4. Baklava – Összeragad tőle a szám, de nagyon szeretem.

5. Baracklekvár – Nagy gyümölcsdarabokkal, tehát házi gyártmány.

6. Bárányhús – Egyáltalán nem zavar a szaga, különösen ha sok fokhagymával készítik.

7. Barátfüle – Ezt is csak a nagyikám tudta igazán jól elkészíteni, azóta se ettem jót.

8. Békacomb rántva – Talán kétszer ettem már. Annyira ez sem volt különleges.

9. Birsalma sajt – Inkább ne erőltessük.

10. Bodza szörp – Igazi szódával, de csak módjával, mert félek, hogy allergiás vagyok rá. Az illatát imádom.

11. Borsóleves – Legyen zsenge és édes a borsó, a leves meg jó tartalmas.

12. Bundás kenyér – Bármikor, bármennyit. Lehetőleg spenótfőzelék mellé.

13. Burek – Csak Szabadkán, helyben fogyasztva. Meg esetleg Belgrádban, Dalmáciában…

14. Cékla saláta – Télen, ha már tényleg nincs más.

15. Csalántea – Ekcéma ellen ittam literszámra. Nem volt hatásos. És finom se.

16. Csevapcsicsa – A faszénen sült az igazi.

17. Csicsóka – Nagyikám savanyította, jó volt, de én nem állok neki.

18. Csiga - Még sose kóstoltam, de nem is vágyom rá.

19. Csirkeláb a húslevesből – Juj! menekülök.

20. Disznósajt – Ha ott voltam a disznóvágáson, akkor szívesen megkóstolom, de boltit sose vennék.

21. Erdei gombák – Egyre jobban szeretem, százszor finomabb, mint a termesztett.

22. Esterházy torta – Nekem túl sűrű, de ezért időnként jöhet.

23. Fagyasztott halrudacskák – Végszükség esetére tartogatva.

24. Fánk – Egy nagy adag lekvárral a közepén, porcukor nélkül.

25. Fasírt – Jó, hétköznapi kaja.

26. Finomfőzelék – Ezt inkább hanyagoljuk!

27. Fokhagymás lángos, sajttal és tejföllel – Inkább minden nélkül, csak úgy magában.

28. Fonott kalács - Kenyér helyett.

29. Főtt csöves kukorica – A strandon, forrón.

30. Gulyásleves – Anyós pajti jól készíti.

31. Gyümölcsbor – Mondjuk szederből, meggyből isteni.

32. Hagymaleves – Egyszerű, de jó.

33. Halászlé – Mi a szögedi iskola hívei vagyunk.

34. Jeges kávé – Imádom a tetejéről leenni a tejszínhabot.

35. Kakashere pörkölt – Egyszer ez is megvolt, nem vágott földhöz

36. Káposztás tészta – Sóval és borssal

37. Kapros tökfőzelék – Megeszem, de nem rajongok érte.

38. Karalábé – Az a zöldségféle, amiért nem igazán rajongok.

39. Kaszinó tojás – Ebből is csak az Apu-féle a jó, boltban sose vennék.

40. Kecsketej – Ezt is megkóstoltam már, de inkább a belőle készült sajtokért rajongok.

41. Kemping sajt a tömlőből – Meg egy kis friss, fehér kenyér.

42. Képviselőfánk – Ezt is inkább cukrászdában eszem, nem állok neki sütögetni.

43. Knédli – Prágában négy napig minden nap ettem belőle.

44. Kocsonya – Karácsony táján nagy adag szokott készülni, de a porcos részeket nem igazán eszem meg belőle. Inkább kipiszkálom és valaki másnak adom. Ja, és citromlével locsolgatom.

45. Kókuszgolyó – Évente egyszer még jó mókának is tűnhet elkészíteni. Bár a meggy rögzítésével mindig gondjaim vannak.

46. Kovászos uborka – Ha nem löttyedt, jöhet egy forró napon, de a levét azért nem iszom meg.

47. Körömpörkölt – Akkor jó, ha ragad tőle az ember mind a tíz ujja.

48. Körözött – Csak ne legyen túl hagymás.

49. Krémes – A balatonfüredi Bergmanban és a Ruszwurmban ettem eddig a legjobbat.

50. Krumplipüré – Tejföllel és nem tejjel kikeverve szeretem.

51. Krumplis tészta – Jó sok legyen.

52. Lecsó – Szalonnával és rizzsel, tojás nélkül.

53. Lekváros bukta – Frissen és sok lekvárral.

54. Libamáj – Frissen sütve meg hidegen meg pástétomnak elkészítve is imádom

55. Lóhús – Talán egyszer már ettem lókolbászt.

56. Madártej – Minden betegeskedőnek receptre kellene felírni.

57. Majonéz – Sajnos rettegek a nyers tojástól, viszont a bolti változat meg nem az igazi.

58. Mákos guba – Karácsonykor kötelező.

59. McDonald’s Big Mac Meal – Nekem bőven elég egy kis hamburger, kis sült krumplival

60. Meggyszósz húslevesben főtt marhahús mellé – A klasszikus hétfői étel, bár én a paradicsomszószt jobban kedvelem.

61. Muszaka – Csak ne lenne akkora macera az elkészítése.

62. Nyúlhús – Átlag fölötti gyakorisággal fogyasztom.

63. Őszibarack befőtt – A legjobb turmix alapanyag.

64. Pacal – Én kifejezetten szeretem, de nem krumplival, hanem kenyérrel tunkolni.

65. Padlizsánkrém – Majonézesen, fokhagymával, pirítóssal.

66. Palacsinta – Gyakorlatilag nem tudok olyan tölteléket elképzelni, amivel ne lenne jó.

67. Pálpusztai sajt – Nagyikám ette, azóta se láttam. Nem is kívánom.

68. Paradicsomos káposzta – Nekem ez is bejön.

69. Párizsi – Fújj!

70. Pilóta keksz – Ha semmi más édesség nem akad.

71. Pogácsa – Frissen, még a sütőből kikapkodva. A töpörtyűs a kedvencem.

72. Puding – Bármilyen szörnyen hangzik is, én szeretem a porból készült pudingot, lehetőleg 3 színben, csokis, puncsos és vaníliás aromával.

73. Puliszka – Juhtúróval, tejföllel, rozmaringgal.

74. Rántott hús – Panírozni utálom, de enni annál inkább szeretem.

75. Rakott krumpli – Egyszerűen imádom, ahogy a kolbász piros zsírja összesül a tejföllel.

76. Rácponty tejföllel – Újabb extramacerás kaja, de azért nagyon finom.

77. Sárgarépa krémleves – Fehérborral főzve, de a család sajnos nem rajong érte.

78. Somlói galuska – Olyan kevés helyen csinálják igazán finomra.

79. Sóskaleves – Pirított kenyérkockákkal az igazi, de cukor nélkül.

80. Sült gesztenye – Kár, hogy annyira drága, így marad a gesztenye püré sok tejszínhabbal.

81. Sült kolbász papírtányérról, a hentesnél – Másnaposság ellen kiváló.

82. Sült tök – Semmit sem kell hozzátenni, ez így tökéletes.

83. Szilvapálinka – Nem vagyok oda a pálinkáért.

84. Szilvás gombóc – A nyár vége a maga tökéletességében.

85. Szőlős rétes – Ha valaki kimagozza a szőlőt, jöhet.

86. Sztrapacska – Lehetőleg sok-sok juhtúróval.

87. Tatár beefsteak – Csak ha nagyon frissen készítik.

88. Tintahal – Naná, roston sütve, nem pedig a rántott karikás változatban.

89. Torma – Csíp, nem szeretem.

90. Töki pompos – Finom, de mindig ott áll a legnagyobb sor, ezért általában lemaradok róla.

91. Töltött káposzta – Amióta csúnyán rosszul lettem tőle, már nem kívánom annyira.

92. Töpörtyű – Igen, igen.

93. Túró Rudi – A gyerek mindennapi betevője, én meg nem vagyok hajlandó a számba venni.

94. Túrós tészta cukorral – Inkább sok pörccel.

95. Vaddisznó pörkölt – Ha elég sokáig főzték és elég puha lett a hús, akkor nagyon jó tud lenni.

96. Véres hurka – Vele sült krumplival.

97. Virsli – Tényleg csak akkor, amikor már a végelgyengülés határán vagyok, de mégis „főtt” kajára vágyok.

98. Zöldbab – Kedvencem a rakott változat, de főzelékként is jöhet.

99. Zúzapörkölt – Na ezt inkább kihagyom.

100. Zserbó – Kicsit fujtós, de néha még ezt is megeszem.

Nincsenek megjegyzések: