Spenótos gibanica


Ahhoz képest, hogy mennyire egyszerű elkészíteni, meglepően nagy sikert lehet aratni vele. Sokan keverik a burekkel ezt az ételt, pedig ez nem az, a burekbe ugyanis nem kell tojás, míg a gibanicának pont ez a lényege. A bolgároknál ugyanez banyica néven fut.

A hozzávalók beszerzése több energiát igényel, mint maga a sütés. Lehetne sima rétestésztát is használni, de sokkal jobb lesz az eredmény a török, szír boltokban kapható (jufka néven futó) vastagabb rétestésztából. Ha valaki baklava sütésre vetemedne, akkor is ezt keresse.

A szabadkai piacon árulnak egy túró és sajt között félúton található, friss, könnyű valamit. Nos, ott célszerű ezzel tölteni a gibanicát, de ha nem kap ilyesmit az ember, akkor jó lesz a sima túró, némi feta sajttal javítva az állagán.

A spenót meg csak azért került bele, mert így finomabb. Az eredeti receptekben nem feltételnül találjuk meg ezt a hozzávalót.

Spenótos gibanica

Hozzávalók: 400 g vastag rétestészta, 500 g túró, 200 g feta sajt, 3+5 tojás, 3 dl tejföl, 0,5 dl olaj, 400 g leveles spenót, 1 dl tej, só.

Elkészítése: A spenótot, mivel fagyasztott volt, kiengedtem és jól kinyomkodtam a levét. Összekevertem 3 tojást, a túrót, fetát, tejfölt. Enyhén sóztam.

Egy jó nagy tepsi aljába terítettem egy réteslapot, egyet pedig félretettem a tetejének. A maradék lapokat belemártogattam a túrós keverékbe és gyűrötten, maszatosan a tepsibe rakosgattam. Amikor a fele elfogyott, ráterítettem a spenótot is, majd folytattam, amíg elfogytak a hozzávalók. Ekkor ráterítettem az utolsó réteslapot is. Az egész "építményt" felkockáztam. Felütöttem még 5 tojást és elkevertem a tejjel. Ezt rálocsoltam a gibanicára, majd együtt ment az egész a sütőbe.

180 fokon legalább 45 perc kell, hogy alaposan átsüljön és jó ropogós legyen a teteje. Forrón, frissen nagyon finom, de hidegen, kis kockákra vágva is szuper csemege. Érdemes mellé egy kis ajvárt (paprikamártást) is adni.

3 megjegyzés:

Anazar írta...

De finom is a gibanica!! Spenótosan még ugyan nem készítettem, de túró és spenót, együtt, pompás.

"saját levében" írta...

Többek közt emiatt is visszasírom az egykori újvidéki kollégámat!

Bianka írta...

Nagyon finom és igazán guszta