Sushi készítése otthon


Belevágtam, és sikerült. Három hete a Chefparade főzőiskolában jártam sushi kurzuson. Egy kedves japán srác tartotta, aki egyébként festőművész. A Chefparade óbudai helyszíne egyébként egészen fantasztikus, mindenkinek saját főzőpult és felszerelés, tetőablakokból sok-sok fény és egy régi épület szépségei modern átiratban.
Az órán mindent átvettünk szép sorjában, a rizs mosásától kezdve, és a végeredmény egy részét haza is hoztam. Annyira meggyőző volt a teljesítmény, hogy hirtelen azon kaptam magam, egy csomó embert hívtam meg sushi-vacsorára.

Csak akkor rémültem meg egy picit, amikor ott álltam egyedül és tudtam, hogy nemsokára jönnek az emberek. Szerencsére a Culinarisban sikerült minden hozzávalót megszerezni, így legalább ezen nem kellett idegeskednem.

Továbbra sem állítom, hogy nagy szakértő lennék, de azt hiszem viszonylag jó minőségű sushit sikerült előállítanom.


A rizzsel kezdődik minden. Először is be kell szerezni a megfelelő, sushihoz való rizst. Aztán kb. 20 percig langyos vízben mosogatni, simogatni, lötyögtetni. Többször átöblíteni, amíg a víz tiszta marad és már nem fehér.
A rizst mindenféle ízesítés nélkül főzzük, annyi vizet kell ráönteni, hogy egy ujjnyival legyen több, mint maga a rizs. Aztán lefedni és hagyni megpárolódni, kevergetés nélkül. Sajnos az én tűzhelyemen ez azt is jelentette, hogy az alja leég. De erre a tanárunk is figyelmeztetett, hogy előfordulhat.
A megpuhult rizst átszedjük egy tálba és ekkor ízesítjük. Megfelelő japán ecetet használunk hozzá, illetve cukrot és sót. Szerencsére ma már lehet előre bekevert öntetet is venni, így én e mellett szavaztam. Annyi ecetet kell ráönteni, hogy halványan, de azért érezhetően édeskés íze legyen, de azért semmiképpen sem átütő.
Aztán hagyjuk az egészet kihűlni.

A rizshez mindig vizes kézzel érdemes nyúlni, így nem ragad oda a kezünkhöz.

Nigiri

A nigiri az egyik legegyszerűbben elkészíthető változat. Szabály szerint 25 grammos hosszúkás gombócokat formázunk a bal kezünkben forgatva, majd egy szelet halat, tojást vagy zöldséget nyomunk rá. Díszítésként esetleg még egy nori csíkkal átfoghatjuk az egészet.

Maki sushi

A kis tekercsek elkészítése sem túlzottan bonyolult. A tekerést segítő bambusz lapra fektetjük a nori (alga) lapot. A fényesebb fele legyen kívül, alul. Vizes kézzel vékony rétegben rizst nyomkodunk rá, a tőlünk távolabb eső szélen kihagyunk 2-3 centis részt. A hozzánk közelebb eső részre fektetjük a tölteléket, majd az egészet jó szorosan feltekerjük. Végül már csak annyi feladat maradt, hogy éles késsel felkarikázzuk az alkotást.

A "töltelék" lehet nyers hal (lazac, tonhal vagy más jó minőségű tengeri hal), párolt rák, ubokra, avokádó, vékony lapként megsütött rántotta. Ezeket kombináltam kedvem szerint. A legnagyobb kedvencem azonban egy cseppet sem hagyományos japán kombináció: krémsajt és kaviár. Mmmm...

A sushi élvezetéhez még szükség van pár apróságra, értelemszerűen pálcikára, hogy legyen mivel mártogatni a wasabival ízesített szójaszószba (szigorúan és csakis a japán szójaszósz alkalmas erre), és persze savanyított, rózsaszín gyömbérszeletek, hogy még teljesebb legyen az íz.

12 megjegyzés:

Padparadsa írta...

Nagyon szép lett, gratulálok! :)

Dió Bisztró írta...

Ági! Ez a sushi parádés!!! Én is megtettem az előkészületeket, már pácoltam gyömbért:))A rózsaszínű gyömbér jobban tetszik, azt hallottam, hogy azt bébi gyömbérként emlegetik, attól olyan szine.Te tudsz erről valamit?

Unknown írta...

Gratula, csodásak!:)Én is nagy sushi "kedvelő" lennék, de már olyan régen ettem, hogy nem is emlékszem rá. Azt hiszem itt az idő, hogy felfrisítsem az emlékeimet!:)Köszi, Kriszta

Mindennapi Manna írta...

Egy elég jó sushi étteremben (nem Magyarországon) megkérdeztem a japán szakácstól, hogy mi a titka a rózsaszín gyömbérnek. Biztos voltam benne, hogy valami nagy titoknak a birtokába jutok. Nagyon kedvesen mosolygott, és mondta, hogy ételfesték... Mint ahogy a zöld gyömbérnek is.
Ági, végül a vásárcsarnokban találtál halat?

Névtelen írta...

Gratulálok, nagyon jók! Én is gyakran tekerek otthon szusikat, és biztatok mindenkit, aki szereti, hogy próbálja ki!
Próbáltam gyömbért is savanyítani, de szerintem a készen kapható finomabb :))
Oliva
www.oliva.eoldal.hu

fxtina írta...

Nagyon guszták, kipróbálnám... :-)

Araniel írta...

Nagyon szép lett :)
A rózsaszín gyömbér elvileg azért rózsaszín, mert az bébigyömbérből van, ami magától színeződik így el.
Lenne egy apró javaslatom.
Szerintem nyugodtan használj csak fél nori lapot. Igaz, hogy így kisebb lesz kicsit a sushi, de többet tudsz készíteni. És nem utolsó sorban így elkerülhető lesz, hogy a norit beletekerd a sushiba. Szerintem nem szép, ha csigaházként látszik. Az autentikus sushikban sincs ilyen, kívül nori, belül rizs. Remélem érthető amit mondani akartam^^

Ági, aki főz írta...

Nos, a rózsaszín gyömbérről nem igazán tudom, hogy mitől rózsaszín, én mindig készen veszem és szerintem nagyon finom!

Araniel, ígérem, legközelebb majd így csinálom, hogy még szebb legyen.

Araniel írta...

Ez csak egy javaslat, így is gyönyörűségesek lettek :)

duende írta...

Gyönyörűek és annyira megkóstolnám! Még sosem ettem sushit... Nálunk sajnos nem lehet ilyen algalapot kapni.

csika írta...

üdv én is kipróbáltam a susi készítést és nagyon bejött nekm is meg a haverjaimnak is. Csináltam ebiset (rákosat :P) meg lazacosat is. a sushi rízs nagyon finom volt. ha jól tudom a gyömbért megfőzik, de ze nem biztos, a hozzávalókat vaterán vettem mert sehol sem lehet kapni :S :( de az legalább megéri.

Unknown írta...

Én még sosemcsináltam. Az lenne a kérdésem a tapasztaltakhoz, hogy ha magam készítem el a japánecetes keveréket az alábbi recept szerint:630g rizshez 8ml rizsecet, 3ek cukor, 1 kiskanál só. nem lesz a rizs édes? vagy valakinek van jó receptje? magamnak csinálnék előbb egy kis adagot, esetleg van valakinek javaslata? Mindent köszönök előre!!!