Ha sokat utazol fapadossal és utána felülsz mondjuk egy
Lufthansa járatra, rögtön megváltozik minden. Jó pár út után, idén októberben
újra azt éreztem, hogy visszakaptam a repülésnek azt a semmivel össze nem
hasonlítható érzését, azt, hogy a levegőben töltött idő nem valami átlagos,
gyorsan letudni való dolog, hanem igenis különleges.
Azt mindig is sejtettem, hiszen már a repülőterek működésén
is látszik, hogy a repülés hátterében egy őrületes logisztikai rendszer
működik. Abba azonban nem igazán gondoltam bele, hogy mi kell pontosan ahhoz,
hogy mindenki megkapja a fedélzeten a gyomornyugtató és idegkisimító
finomságait.
Nos, idén egy olyan élményben volt részem, amire
tulajdonképpen amióta csak ezt a blogot írom – készültem. Persze nem tudatosan
készültem, de amikor megtudtam, hogy lehetőségem lesz betekinteni a Lufthansa
jártokat kiszolgáló üzembe, rájöttem, hogy ezt egyszer tényleg meg kell nézni.
Miután elröppentem Frankfurtba , Judith Nientied, Quality Inflight Manager at
Lufthansa Product Management és Thomas G. Toemmler, Quality Consistency Manager
at LSG Sky Chefs vezetett körbe. Sajnos az üzemben nem készíthettünk
képeket, de igyekszem néhány számmal érzékeltetni a méreteket. A frankfurti
repülőtéren ez az üzem napi 55 interkontinentális és nagyságrendileg napi 350
kontinentális járatot szolgál ki.
Az, hogy az üzem 74 ezer négyetmétert foglal el és ezen
belül 29 ezer négyzetméteren ténylegesen termelés folyik, talán nem mond túl
sokat. De ha kicsit beljebb lépünk és röviden elmesélem a folyamatot, talán
máris tisztul a kép.
A repülőkbe ugyebár azokban a kis, kerekeken guruló fém
dobozokban érkezik a felszolgálandó étel és ital. Az LSG üzemben azonban a
folyamat pont a végén kezdődik. Ide érkezik be ugyanis minden elhasznált
fémdoboz a repülőkből. Itt aztán rendkívül gondos szelektálás kezdődik, a
hulladék leredukálása és újra hasznosítása itt is kiemelt cél és egyben
hatékonyan meg is valósul.
Engem legjobban a hatalmas mosogató gépek nyűgöztek le,
mindjárt megfordult a fejemben, hogy mennyivel hatékonyabbak, mint az én
otthoni kis gépecském. Mondjuk itt napi 25 tonnányi csészét és tányért kell
tökéletesen tisztává varázsolni a 12 futószalagra épített mosogatógépben. A
folyamat végén pedig tökéletes az eredmény. Az első és business osztályon
felhasznált napi 85 ezer üvegpohár például 100%-ig csepp- és maszatmentes.
Ahogy a minőségellenőrzést is felügyelő Judith-tól megtudtuk, szúrópróba
szerűen ellenőrzik újra és újra, de még nem találtak hibát.
Némileg elkülönül az ital előkészítő, ahol összerakják az
egyes repülők egységcsomagját. Az összekészített dobozok egy -30 fokos alagúton
keresztül jutnak el a 22 fokról az 5 fokos hőmérsékletig. Mindezt napi majd 50
ezer palackkal. És ez csak az üdítőitalos rész.
Az alkoholos italok az épületen belül egy külön vámraktárban
várakoznak a felszállásra, így azokat másként kezelik és más szabályok is
érvényesek rájuk.
Mindezek után érkeztünk csak meg a tényleges konyha részhez.
Itt is elképesztő méretek és mennyiségek fordulnak meg. Azt tudni kell, hogy a
turista osztályon felszolgált élteleket egy külső beszállító készíti, amely
szintén az LSG SkyChefs-hez tartozik és már teljesen készen, sokkolva-hűtve
érkeznek be az épületbe és kerülnek a megfelelő járat megfelelő dobozába. Ebben
az üzemen az első és business osztályra készül minden, amit csak felszolgálnak.
Naponta 1200 első osztályú főétel és 29 ezer business osztályú főétel. Természetesen
készül még reggeli és desszert is, majdnem ugyanilyen nagyságrendben. Még egy
„kis” kiegészítésként a péksüteményeket is saját pékségben állítja elő az LSG,
jelenleg 272 fajta különböző péksüteményt. Természetesen minden igényt
kielégítő mentes változatokban is.
Ha egy picit is megnézzük a számokat, nincs az az étterem
vagy akár szállodakomplexum, amelynek mennyiségei akár meg is közelítenék ezt
az igényt.
És itt jött a látogatás legizgalmasabb része. Ugyanis arra
is lehetőséget kaptunk, hogy a sokat emlegetett első osztályú menüsorokat végig
is kóstoljuk. Nem szeretném előre lelőni a poént, de ahogy Thomas G. Toemmler
is elmondta nekünk, gyakran kapnak olyan visszajelzést, hogy szép számmal akadnak
olyanok, akik a felszolgált ételek miatt választják kifejezetten a Lufthansa
járatokat. Különösen a most közeledő karácsony előtti szezonban, amikor nagyon
sokak kedvencét, a karácsonyi sült libát szolgálják fel a levegőben.
A menüsorokat egyébként 2 havonta cserélik, így jobban
igazodik a szezonális igényekhez. Minden időszakban felbukkannak az adott
szezonhoz köthető alapanyagok, így például tavasszal a spárga, ősszel a
sütőtök.
A kóstolt előételek végtelenül könnyűek, és mindig
tartalmaznak egy kis csavart, fűszert hozzávalót. Ilyen például az Edemame,
azaz zöld szójabab püré savanykás sütőtök kockákkal vagy a Rák cukorborsóval és
mangóval. Fogyókúrázók számára egy friss, tökmagolajos dresszinges roppanós
saláta is válaszható, természetesen. Mindez pedig kiegészül a friss, változatos
péksüteményekkel és köztes fogásként felszolgált Pezsgős szorbéval.
Az őszi főételek között hagyományos fogások is helyet
kapnak. A menük összeállítását mindig alapos kutatás előzi meg, és egy inkább
azt mutatják az eredmények, hogy az utazók oda vannak a hagyományos ízekért.
Ettől valahogy nagyobb biztonságban érezzük magunkat 10ezer méteren is.
Ezúttal a borjúszelet került terítékre, méghozzá tejszínes
rókagombával, szarvasgombás kelkáposztával és spatzle tésztával. A fogásba
belekóstolva azonnal egy hagyományos német étterem kellős közepén éreztem magam
én is.
Hasonlóan tápláló és ízgazdag a szarvasragúra épülő fogás
is, amelyet kelbimbóval és apró nudlival tálalnak.
Persze gondoltak arra is, aki nem eszik hús és egy könnyed
zöldségragus tésztával kényeztetik az érzékeit a vegetáriánusoknak is.
A tengeren túli járatok számára külön is készülnek fogások:
az indiai nagyvárosokba induló járatokra külön indiai séf készíti a minél
autentikusabb fogásokat. Emlékszem jó pár éve, amikor Madraszba repültünk -
pont a Lufthansával és természetesen csak turista osztályon – mennyire
meglepődtem, hogy az egzotikus kaland már az odaúton elkezdődik, ugyanis
mindenkinek indiai fogásokat szolgáltak fel. Természetesen a marhahús szigorú
kizárásával.
Ugyanígy a Japánba tartó járatokon jellegzetes japán
ételeket kóstolhatunk, de a vallási előírásokat is segít betartani a
légitársaság a kóser és halal szabályok külön betartásával, és az így készülő
ételek külön kezelésével.
Egyébként az indiai fogások is egészen lenyűgözően jók
voltak. Tényleg visszaköszöntek azok a fűszerek, textúrák, apró kis részletek,
amelyek a legjobb indiai éttermekből ismerősek.
És akkor eljutottunk a desszertekhez is. Nem hittem volna,
hogy egy repülés közben felszolgált édesség tartogathat meglepetéseket. Nos,
tartogatott, méghozzá nem is kis meglepetést. Mind a Mogyoró szuflé, mind pedig
a Szilvás rétes ámulatba ejtett. Alapból édesszájúként és nagy cukrászda
látogatóként is úgy sóhajtoztam ezeken a fogásokon, mint aki hetek óta nem
kapott semmilyen finomságot.
Azt talán mondanom sem kell, hogy a menüsorhoz 6 oldalas
borlap is passzol, minden fogáshoz megfelelő borral. Ezek összeállítása
szintúgy megújul a menü változásával.
Talán sikerült röviden átadnom azt az élményt, ami számomra
új megvilágításba helyezte a repülés hátterében zajló folyamatokat. Az biztos,
hogy amint lehetőségem lesz rá, gondolkodás nélkül a Lufthansa járataira fogok
jegyet váltani, már csak a következő úticélt kell kiválasztani hozzá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése