Bircher-féle müzli az én változatomban

Még valamikor '94-95 táján ettem Ausztriában ilyen fajta műzlit. Hogy aztán hosszú-hosszú évekre el is felejtsem. Arra emlékeztem, hogy meglepően puha volt és rengeteg gyümölcsöt kevertek bele.
Nem tudom hogyan jutott mostanában eszembe, de mondhatom alaposan rákaptam. Korábban is szerettem a zabpelyhet, de eddig eszembe se jutott, hogy főzés nélkül is készülhet.



Ennek a műzlinek pedig pont az a lényege: éjszakára beáztatom és így megpuhul, nem kell főzni. További fontos eleme az ételnek a nyers, reszelt alma is, ami megédesíti és fajtától függően savanykássá is teszi a végeredményt.
Maximilian Oskar Bircher-Benner (1867–1939) eredeti változatában nem szerepel joghurt, de nekem így jobban tetszik. Ez a svájci orvos egyébként egy szanatóriumot működtetett úgy száz éve és a pácienseit etette alapvetően nyers ételekre épülő diétájával. Úgy tűnik a szantórium hangulata erősen hatott mindenkire, hiszen Thomas Mann Varázshegye is valahol itt érlelődött történeté. Mondjuk szerintem ez a világ legnyomasztóbb könyve, de ez most nem tartozik a témához. Nem feltélenül gondolom azt, hogy az egészséges ételek fogyasztásának mellékhatása a nyomorúságosan rossz hangulat lenne. Épp ellenkezőleg.



Téli változat
Hozzávalók 2 adaghoz:
Este egy tálban összekeverek 5-6 kanál joghurtot és 5-6 kanál zabpelyhet. Felöntöm annyi vízzel, ami jól ellepi. Lefedem és éjszakára a hűtőbe teszem.
Reggel lereszelek egy egész almát és az időközben megpuhult zabpehelyhez keverem.
Ez az alapreceptem, amit aztán tovább dúsítok és fűszerezek kedvem szerint.

Apróra kockázok 2-3 kivit és 1 banánt. Ezt is a keverékhez adom.
A tetejére mézet csorgatok és mandulapálcikákkal is dúsítom.

Nyári változatban majd jöhet hozzá mindenféle friss gyümölcs, eper, őszibarack és társai.
A mandula helyett jöhet dió vagy akár napraforgó is.
Ha illik a használt gyümölcsökhöz, akkor tehetünk bele akár zöldfűszereket: mentát, bazsalikomot. Illetve illatos fűszereket: fahéjat, vaníliát.

A számtalan variáció miatt sohasem lesz unalmas.

Nincsenek megjegyzések: