VKF! Salátázzunk

Dolce Vita kiírását a többiekhez hasonlóan én is nagyon szerettem, hiszen a saláta a nyár lényege. Már zsenge albérletes koromban, azaz önálló főzőcskézésem kezdetén fejemhez vágta a lakótársam, hogy én mindenből képes vagyok salátát alkotni. Bár akkoriban ez a majonéz indokoltalanul gyakori használatát jelentette, azt hiszem nem volt ez annyira rossz dolog.

Örömmel jelentem, hogy azóta lényegesen felfejlődtem. Még mindig a vasárnapi ebédek tökéletes kísérőjének tartom a tejfölös uborkasalátát, illetve az ecetes fejes salátát, illetve nyáron menetrendszerűen asztalra kerülő görög salátát is.

A fejlődés újabb lépcsőfoka esetemben az úgynevezett vacsora saláták megjelenése. Ezek olyan levelekből, sajtból, sonkából és egyéb zöldségekből összeállított költemények, amelyek mindig új dimenzióban képesek feltüntetni az egyes hozzávalókat. A rukkola, koktélparadicsom és mozarella például csupán pár csöppnyi balzsamecetet kér maga mellé. Meg aztán ott vannak még a hideg tésztasaláták, amelyekről korábban elképzelni sem tudtam, hogy villám hegyére tűzzem őket. Manapság viszont nem tudok elegendő mennyiséget készíteni egy-egy népesebb buli ellátására.

A legeslegújabb felfedezésem főszereplői pedig a sült zöldségek. Gyerekkorom kora őszeinek hű kísérője volt a paprika sütés és pucolás. A feketére égett, eredetileg piros paprikák füstös illata ma is az orromban gomolyog. A török, arab és szír boltok és gyorskajáldák kínálatának egyre behatóbb tanulmányozása pedig újabb és újabb lehetőséget, ötleteket tártak fel előttem. Igazán lenyűgöző az az átalakulás, amit a padlizsán, paprika vagy éppen paradicsom megél a sütőben vagy a serpenyőben. Nos, ezeket a sült salátáimat mutatom be ezúttal.

A jó öreg sült paprika

Mi kell hozzá? Egy zsák hosszúkás, hegyes, élénkpiros paprika, amit manapság kápiaként ismernek. Mi annó tetovóinak hívtuk, ez pedig egy macedón város, ahonnan minden kora ősszel teherautók indultak a szabadkai piacra édeskés terhükkel.

Hogyan készül? A paprikasütés lényege, hogy szabadtűzön az igazi. Ennek hiányában a sütős változatot sem kell feltétlenül elvetni, csak jó alaposan befűteni. A paprika akkor lesz jó, amikor a héja feketedik és felhólyagosodik. Ekkor be kell tenni egy lábasba, megsózni és lefedni, amíg annyira le nem hűl, hogy hozzá lehessen érni szabadkézzel. Ekkor már abban is biztosak lehetünk, hogy a héja könnyedén lejön.

A klasszikus ízesítés némi olaj és sok fokhagyma használatát feltételezi. Nincs is ennél jobb kombináció.

Gránátalmaszirupos padlizsán

A gránátalmaszirup legújabb felfedezettem az arab boltokból. Eleinte fogalmam sem volt, mit kezdjek vele, mert ez a szirup cseppet sem édes, nem szörp vagy koktél alapanyagnak való, hanem pont az ilyen pikáns salátákra - ecet helyett.

Mi kell hozzá? 2 padlizsán, 2 lilahagyma, 2 geredz fokhagyma, fél markék mazsola, 2 evőkanál gránátalmaszirup, olaj.

Hogyan készül? A padlizsánt ezúttal megfosztottam a héjától, hogy puhább legyen a végeredmény. Felkockáztam. A hagymát szintúgy. Mély serpenyőben, kevés olajon elkezdtem pirítani a hagymát, majd amikor üvegesre váltott, hozzáadtam a padlizsánt. Gyorsan felszívja az olajat, ezért egy picike vizet is öntöttem alá, hogy ne égjen le. Ekkor szórtam rá a lereszelt fokhagymát és a mazsolát. A serpenyőt lefedtem és addig pároltam szép gyengéden, amíg szinte szétolvadt a zöldség. Rálocsoltam a gránátalmaszirupot és hagytam kihűlni. A sóval érdemes csínján bánni, szigorúan csak fogyasztás előtt sózni.

Az eredeti ötlet a Bűvös Szakácstól származik.

Klasszikus, joghurtos padlizsánsaláta

A nyári grillételek mellé el sem tudok képzelni jobb kísérőt, mint ezt a hideg, krémes finomságot.

Mi kell hozzá? padlizsán, olaj, joghurt, fokhagyma, menta.

Hogyan készül? A padlizsánt héjastól vagy héj nélkül, felkockázva, egészen kevés olajon, serpenyőben puhára sütöm. Amikor kihűlt és már enni készülődünk, kikeverek némi joghurtot, reszelt fokhagymát és apróra vágott mentát, amit a tetejére kanalazok. Nem szeretem előre összekeverni, mert pont attól lesz szép ez a saláta, hogy a joghurt fehérsége már önmagában is olyan üdítően hat.

Hummuszos paldizsán a majonézes krém helyett

Ha marad egy kis sült padlizsán, mostanában nem a jó öreg majonézes padlizsánkrémet készítem el, hanem a villával összetört zöldséget egy kis hummusszal, azaz szezámmagos csicseriborsókrémmel keverem ki. Ettől egzotikus és különleges lesz.

Sült paradicsom saláta

A megsült paradicsomban az a varázslatos, ahogy az ízek koncentrálódnak. Ezek pedig néhány plusz hozzávalóval tovább fokozhatók.

Mi kell hozzá? 6-8 jó érett paradicsom, olajban eltett, sós szardínia, (más néven ringli), sok bazsalikom.

Hogyan készül? A paradicsomokat négybe vágtam, a magos részt eltávolítottam. Forró sütőben nagyjából fél óra alatt megsütöttem, így a nedvesség nagy része el is párolgott. Hozzákevertem a lecsöpögtetett halat és a bazsalikomleveleket, amelyek a hőtől egy kicsit megereszkedtek . Ezek a hozzávalók tulajdonképpen a paradicsom megmaradó levével elkeveredve olyan finom elegyet alkotnak, hogy plusz öntetre egyáltalán nincs szükség.

Az eredeti ötlet Nigel Slatertől származik.

Xato, avagy a világ legjobb salátaöntete Tarragonából

Amikor Barcelonában járva feltankoltam az ottani szakácskönyvekből, még nem is sejtettem, hogy az egyikben ott vár rám a világ legizgalmasabb salátaöntete. Tarragona egyébként egy kisváros, a Xato pedig fogalmam sincs hogy mit jelent, de tény, hogy a sült paradicsom aromáját egészen fantasztikus magasságokba sikerült emelni ebben az összeállításban.

Mi kell hozzá? 4 jó érett paradicsom, 4 gerezd fokhagyma, 5 deka manula és dió (lehetőleg a héja nélkül), fél citrom leve, 2-3 evőkanál olívaolaj, fél csokor petrezselyem zöldje, só.

Hogyan készül? A paradicsomot és a fokhagymát héjastól forró sütőben alaposan átsütöttem. Amikor kihűlt, megpucoltam, kimagoztam. A turmixgépbe először a mandulát és diót szórtam bele, morzsásra daráltam. Hozzáöntöttem az összes többi hozzávalót és addig pörgettem, amíg selymes, egynemű, de nem túl folyékony öntet lett belőle. Zsenge salátalevelek tökéletes kísérője.

Az eredeti recept még csíkokra vágott zellert és olajbogyót is ad ehhez a salátához.

Nincsenek megjegyzések: