Chutney

Szinte minden nemzetnek megvannak a maga szószai. Gyerekkoromban, hétfőnként a vasárnapi húslevesből kihalászott szépséges marhahúsok mellé paradicsom-, meggy- vagy éppen almaszósz került. Ezek az édes-sós, liszttel sűrített szószok feldobták és ízekkel gazdagították az amúgy nem sok izgalommal kecsegtető főtt rizs - főtt hús párosát.

Ennél azonban százszor meg ezerszer izgalmasabb szószok is léteznek, például az indiai chutney-k (csátnik), amelyek szinte bármilyen zöldségből és gyümölcsből készülhetnek, ha nem ragaszkodunk az autentikus receptekhez, valóban meglepő eredményekkel kecsegtetnek. Magam viszonylag ritkán merészkedem a fűszerek, illetve gyümölcsök párosításának ennyire merész aknamezejére, de most bátran kijelenthetem: megérte.

Szilvás, fügés chutney

Mi kell hozzá? 1 lilahagyma, 4 nagyobbacska füge, 6-8 szilva, fél evőkanál cukor, 1 kiskanál ötfűszer keverék (az enyémben ánizs, édeskömény, szegfűszeg, fahéj és bors van), 1 kiskanál chilipehely, olaj, só.

Hogyan készül? A hagymát félbe vágtam, majd egészen vékonyra karikáztam. Olajat hevítettem és a besózott hagymát addig kevergettem, amíg kezdett megpuhulni. Ekkor rászórtam a cukrot és egy kicsit karamellizáltam. A szilvát és a fügét 2-3 centis darabkákra vágtam és a fűszerekkel együtt a hagymához adtam. Az egész keveréket jó 20 percig főztem, egészen alacsony lángon.

A végeredmény egy enyhén csípős, illatos és egyenként újra és újra felbukkanó ízekkel kápráztató csoda lett. Önmagában persze alig állná meg a helyét, ezért ropogós, azaz ázsiai módra keményítőbe és tojásfehérjébe bundázott csirkefalatokkal és természetesen rizzsel kínáltam.

Nincsenek megjegyzések: